Momspromenaden

En småföretagares vardag



ÅRETS LOBBYIST – EN PR-KAMPANJ!!!!!!

Läser i dagens upplaga utav Aftonbladet 25/9-11 och dagens ledare……
REFORMPENGARNA TILL ÅRETS LOBBYIST…
Det borde gå till pr-historien. Den perfekta avledningsmanövern!
Lite till barnfamiljer.. En satsning infrastruktur.
Och – hoppsan! – en tredjedel av reformutrymmet till Årets Lobbyist,
eller förlåt, restaurangbranschen!
Tack för att även Aftonbladet hjälper till att synligöra den lille företagarens vardag.
Sveriges alla Småföretagare inom restaurang branschen kan inte annat
att tacka för att ni att ni tycker att det hela borde gå till PR-Historien….
För det hela handlar om ett synliggörande utav en företagares vardag och dess likheter samt olikheter.

Jag startade momsbloggen samt momspromenaderna med hjälp min 13 åriga systerson Emil Fabian Fink Eriksson i Norge, med hjälp utav hans datakunskaper. Jag hade överhuvudtaget inga pengar eller något stöd vare sig ifrån branschorgan eller ifrån politiskt håll, utan detta har jag fått skapa själv genom mina momspromenader med olika politiker. Syftet har haft ett enda mål att synligöra en företagares vardag i en tuff bransch med väldigt små marginaler, och hur svårt det är
att anställa och utveckla oss. Jag har haft förmånen att få med mig en mängd politiker ut på promenaderna där vi har gjort spontana besök och därmed fört det spontana samtalet. Otroligt givande för alla parter för det har byggt respekt och förtroende för alla parter eftersom samtalen förts med stor ödmjukhet gentemot varandra vilket även har skapat kunskap utifrån varandras vardag! Företagaren har helt enkelt uppskattat att dom har fått besök utav en politiker som tar till sig kunskap utifrån olika perspektiv.
Detta projekt har skett utanför min ordinarie arbetstid som är 60-70-80 timmar i veckan när det hettar till som värst.

Jag kan inte förstå varför det inte har något värde att vi kan anställa fler inom vår branch!
Den enskilde företagaren får lite mer tid för sig själv genom att man får råd att anställa och samtidigt får möjligheter att utveckla sitt lilla företag. Men det finns även annan aspekt och det är att vi alla slåss på samma villkor vilket gör att vi städar upp i branschen ibland dom oseriösa företagen vilket gör att vi kommer att se att det kommer in mera pengar den vita vägen i framtiden! Därför var det extra roligt att läsa Skatteverket rapport förra veckan som säger att rot och rut skapar vita jobb! För det är det hela handlar om det skall löna sig att jobba vitt och framförallt det skall löna sig att driva sina företag den vita vägen…..

Även här kan tilläggas att Skatteverket ställer sig positiva till en sänkning utav momsen.
Därför är det glädjande att Max väljer att låta hela sänknigen utav tjänstemomsen gå till en sänkning utav priset rakt av och det kan dom göra pga utav sin storlek såsom företag.

Och för den lille företagaren framförallt utanför storstäderna så innebär detta stora möjligheter att överleva vardagen.
Men det ställer även ett stort ansvar på oss inom branschen att sköta detta på ett bra sätt!
Många utav oss är med i vårat branschorgan men det är också vickigt att dom anställda är med i sitt fackförbund så att alla spelar på samma plan. För inom branschen så är lönerna väldigt låga i förhållande till andra branscher!
Även facket med Ella Niia på HRF ställer sig positiva till en sänkning utav tjänstemomsen för att det skapar bättre förutsättningar i branchen.
Och snart är det bara Vänsterpartiet och delar utav Socialdemokrater som är emot en sänkning utav tjänstemomsen!
Men frågan måste ställas till dom finns det någonting som är bra i deras synvinkel?
För vad det hela handlar om är att gå ut och lyssna och skapa sig kunskap för det gjorde jag med en mängd politiker utan något som helts politiskt färg och utan några lobbyist pengar och det är jag stolt över.
För nu går resan vidare att synliggöra alla företagare inför dess likheter och olikheter!
Och där har oppositionen, svenska politiska journalister, och övriga makthavare samt ledarsidor ett stort ansvar att lyssna och synliggöra vardagen på ett bättre sätt.

Tack Aftonbladet för att ni synliggjorde våran vardag!
För ni har verkligen rätt! Vi måste alla skärpa oss för att skapa en bättre dialog det vinner vi alla på!

Söndagen 25/9-11
Mvh Mats Eriksson


En kommentar till “ÅRETS LOBBYIST – EN PR-KAMPANJ!!!!!!”

  1. Adrian

    Tack för ditt otroliga arbete för att ta bort straffskatten på viss mat.
    För många som uttalat sig negativt om att förslaget lobbats fram, ligger en syn om att stora pengar kanaliseras för att påverka politiker. I ditt fall är det verkligen inte så och ditt arbete kan närmast beskrivas med en informationskampanj i demokratisk anda. Där verkligheten förklaras för politiker.

    Jag ser vidare med bestörtning hur debatten ändrats under de senaste månaderna. Rättviseargumentet om att all mat borde ha samma moms och att viss mat nu straffbeskattas relativt godtyckligt har kommit bort helt i debatten i de stora medierna. Vanligt folk tror i allmänhet att restaurang och cateringverksamheter nu ska subventioneras med massor av miljarder. Vidare tror många att man ska kunna supa billigare på krogen och att det med ska subventioneras. De har ingen aning om att momsen på mat nu bara ska harmoniseras och att alkohol är undantaget momssänkningen.

    Vidare har harmoniseringen av all moms på mat fult ställts mot sänkt skatt för pensionärer. Detta på ett sätt som ingen annan av de kostsamma reformer som ingår i budgeten fått göra. Man skulle ju såklart även kunna säga att de andra reformerna är de som gjort att pensionärenas sänkning kom till stånd.

    Sammantaget är jag oerhört lycklig för att vi nu har en chans att få samma moms som alla andra som säljer mat. Men jag är genuint orolig för att det röda blocket tar tillbaka momssänkningen med skev statistik som hjälp om de vinner valet (tex om anställningarna inte blir så många då vi går mot en lågkonjunktur). Detta då deras energi för att direkt motarbeta ett förslag de själva lovat sina väljare varit mycket stark.

    Jag tror att det därför är viktigt att vanligt folk och politiker förstår att vi nu bara fått en enhetlig moms och inte subventioneras. Vi har ju fortfarande dubbel moms jämfört med tex taxi (6%).

    Ett förslag skulle kunna vara att du kanske kan använda dina kontakter inom shr. En klisterlapp vid alla restauranger som är anslutna med texten: Nu har vi samma moms som alla andra som säljer mat. Det är rättvist! eller nåt liknande.

    Om fokus ligger där blir det svårt att senare börja straffbeskatta viss mat igen. Det är ju inte sjysst.

    Tack igen och hoppas mina farhågor inte besannas. Adrian

Lämna en kommentar


+ fem = tolv