Momspromenaden

En småföretagares vardag



Å vem är Mats Eriksson?

I snart 9 år så har jag kämpat för att lyfta fram orimligheten med 2 olika momssatser i vår bransch.

Och många möten har det blivit genom åren med många möten med politiker och organisationer. Men jag blev så trött på att höra om vi skulle sänka momsen så skulle vi sänka priset!
Jag vågar säga att ingen annan bransch har blivit så hårt ansatt med regelverk som vår bransch!
Men jag märkte också att det blev bara svårare & svårare att få en lönsamhet i verksamheten jag fick helt enkelt inte ihop trots att jag följde regelverket By The Book.

Jag borde egentligen varit enormt stolt när jag lyckades bygga upp mitt lilla företag till en omsättning till 5,2 miljoner år 2008. Men jag fick ett minus trots att jag hela tiden drog upp priset gentemot mina konkurrenter.
Hade vi då haft 12% moms även när vi utförde jobb med personal så hade jag gjort ett plus.

Jag gick under en lång och funderade på om hur jag kunde lyfta fram vår vardag framförallt inför våra folkvalda politiker.

Och för 2 år sedan under påsken så var jag och hälsade på min syster i Norge som har en son som heter Emil Fabian Fink Eriksson då 12 år gammal och ett datageni…..
Jag sade till Emil att jag ville ha en blogg och innan jag åkte hem så hade jag www.momsbloggen.se med arbetsnamnet momspromenaden.
Syftet var att helt enkelt att få så många politiker som möjligt att följa med ut och träffa krögare samt ta del utav deras vardag….

Bloggen har drivits på rent ideell basis utan någon påverkan vare sig ifrån politiskt håll eller ifrån någon organisation eller lobbyist företag.

Så därför var det extra roligt att bli Årets Lobbyist 2011!

Men hur skulle jag få dom med dom ut på promenader? Jag var under denna tid väldigt aktiv på olika möten där visste att det skulle komma politiker på besök….

Och dom fick helt enkelt göra momsprovet! Det gick ut på att jag ställde 2 exakt likadana bakelser framför dom och sade att jag har ett problem i min vardag och kan du hjälpa mig att lösa detta problem….

Dom blev väldigt pigga och alerta på att lösa problemet…. Och jag frågade vad det var skillnad på dessa 2 bakelser utav ca 50 politiker så var det bara en klarade utav svaret och det var Maud Olofsson!

Alla andra politiker luktade, smakade, vägde i handen samt alla möjliga argument!
Och svaret var att den ena bakelsen åkte jag hem och levererade till Kalle tog betalt och Kalle var nöjd samt glad….. Men den andra bakelsen åkte jag och levererade till Kalles granne men han ville att jag skulle stanna kvar och servera den…. Så jag tar på mig skjortan och slipsen och utför mitt jobb och plötsligt så var den bakelsen 13% dyrare…. Och Kalles granne var inte glad för han kunde inte förstå varför han skulle betala mer än sin granne!

Sedan tog jag tillfället i akt och bjöd ut dom på promenad och en del namnkunniga politiker blev det Eskil Erlandsson, Maria Wetterstrand, Tommy Waidelich med flera.
Ett annat sätt var också att traska ner till TV- Huset ( Bor på Valhallavägen ) när jag såg på Aktuellt vilka politiker som jag inte träffat innan och bjöd in dom på promenad.

Bloggen har idag haft över 26,000 tusen besökare samt över 700,000 sidovisningar och jag började först i vintras med Twitter samt att jag delade på Facebook….

Jag tog en timeout i slutet på januari för det blev helt enkelt för mycket ett tag, men lät bloggen ligga öppen och under 2 månader så hade bloggen närmare 3000 besökare trots att jag inte var aktiv.

Varför började jag igen? Jo för att jag träffade en överlycklig Café ägare som lyste som en sol! Och sade förstår du Mats vad du har varit med om att påverka? Jag tittade lite förläget på honom och jag sade berätta! Han berättade för mig att nu började han se effekten utav momssänkningen innan så hade han kämpat med tuffa leasing kostnader men nu så fick han en tusenlapp över istället….
Vilket gjorde att han kunde satsa på att utveckla sitt företag istället! Vilket kommer att generera nyanställningar i framtiden.

Och det är det som det handlar om att ifrån att branschen att kämpat med låga vinster i sina företag så plötsligt så får dom bättre likviditet. Dom måste helt enkelt jobba upp sin likviditet för att sedan kunna anställa. Och det gör man inte genom att sänka sitt lunchpris med 5:-/10:-

Nettovinsten i branschen har fram årsskiftet legat mellan 0,6 % – 3,0% !

Jag har själv lämnat mitt 11 åriga Cateringliv bakom mig för jag fick det helt enkelt inte ihop det…. Och idag så har jag tagit in ett säljuppdrag i mitt bolag och skall marknadsför ett helt nytt matkoncept i Sverige. Vilket även innebär att jag får träffa ännu mera Krögare samt Café Ägare än innan…..

Media har under detta år fokuserat vid att priserna inte gått ner på krogen tillräckligt! Men man nämner inte att Nyanställningarna har ökat med + 8,4% Tillsvidareanställningarna + 12,3 % Vistidsanställningarna – 4,1 %
Man anser att priset bara har gått ner 3% men tar inte i beaktning att prisökningarna ligger på 3,1%

Men vad betyder momssänknigen för det lilla företaget utanför Storstäder samt i glesbygden? Räkna själv för ett litet företag som omsätter 1 miljon – 2 miljoner det är stora pengar som tillkommer för att överhuvudtaget kunna överleva samt kunna nyanställa och skapa bärkraft.

Så därför så ger sig momsbloggen ut på en resa i Sverige under Juli månad för att lyfta fram vardagshistorierna om hur momssänkningen påverkar det lilla företaget utanför Storstäderna.

Ambitionen är att lyfta fram vardagsberättelser varje dag som publiceras på momsbloggen samt även på Facebook….. Målet är minst 1000 berättelser innan nästa val.

Men det viktigaste av allt är att alla visar att man gör någonting utav momssänkningen och att det skall löna sig att jobba vit! Samt att vi jagar bort dom oseriösa företagen.

Och jag får uppleva en dröm och en vision! Att få vara med och lyfta den lille Småföretagarens vardag….
Det blir min semester i år……

Och en sak är säker – utan Emil så hade jag aldrig blivit Årets Lobbyist!